۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۸, پنجشنبه

شمارش معکوس گام دوم طرح هرج ومرج طلبانه یارانه ها آغاز شد

با تصویب درآمد دولت از حذف یارانه ها در سال 1391 خورشیدی، شمارش معکوس برای اجرای مرحله دوم طرح موسوم به "هدفمندی یارانه ها" در ایران آغاز شد. بر اساس مصوبه روز گذشته مجلس، دولت می تواند از مجموع درآمد 66 میلیاردی دولت از حذف یارانه ها در سال جاری، 48 هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی تخصیص یافته که در نتیجه به هر نفر حدود 55 هزار تومان در ماه یارانه نقدی خواهد رسید. البته پیش بینی شده که در صورت حذف حدود 10 میلیون نفر از شمار یارانه بگیرها، به مبلغ یارانه نقدی افراد باقی مانده افزوده گردد.
کارشناسان می گویند دولت برای آنکه بتواند چنین مبلغی را به عنوان درآمد کسب کند، باید بهای حامل های انرژی را حدود دو برابر گران کند. پیش بینی می شود که از اول خرداد ماه، بهای هر لیتر بنزین به 800 تا 1200 تومان برسد. به گزارش تارنمای خبری "آفتاب"، بهای آب مصرفی برای خانواده ها نیز دستکم 20 درصد افزایش خواهد یافت.
این ها همه در حالی است که یک کارشناس اقتصادی، آقای مهدی تقوی هشدار داد که اجرای فاز دوم حذف یارانه ها در حالی که دستمزد کارگران و کارمندها همچنان پایین است، "تبعات ناخوشآیندی" خواهد داشت. آقای تقوی که با "ایلنا" مصاحبه می کرد، دولت را به انتشار آمارهای دروغ متهم کرد و گفت بیکاری در کشور بیداد می کند و با ادامه بحران اقتصادی کنونی، روند اخراج کارگران شتاب بیشتری هم خواهد گرفت.
همزمان، آقای محسن رنانی، کارشناس اقتصادی در مصاحبه ای با روزنامه "شرق" تأکید کرد که آنچه اکنون در ایران انجام می شود، "آزاد سازی قیمت ها" است و نه "هدفمندی یارانه ها"! آقای رنانی این طرح را "شکست خورده" توصیف کرد و گفت اجرای فاز اول آن، موجب کاهش رفاه 65 درصد از جمعیت ایران شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر