۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۱, دوشنبه

محمدعلی دادخواه وکیل مدافع حقوق بشر بازداشت شد

محمدعلی دادخواه، وکیل پایه یک دادگستری، استاد دانشگاه و فعال مدافع حقوق بشر روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در دادگاه دفاع از موکلش دستگیر شد.

به گزارش سایت های مستقل خبری در ایران، این وکیل زندانیان سیاسی، که برای دفاع از موکلش ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حضور یافته بود، با حکم ابوالقاسم صلواتی، رئیس این شعبه، پیش از آغاز جلسه دادگاه دستگیرشد. آقای دادخواه سپس همراه با ماموران امنیتی به خانه اش رفت تا از آنجا برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شود.

ارژنگ داودی پس از هشت سال تحمل زندان و شکنجه قرار بود روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح به اتهام محاربه محاکمه شود.

بنابراین گزارش ها ابوالقاسم صلواتی روز یکشنبه پیش از برگزاری دادگاه به این وکیل باسابقه و استاد دانشگاه گفته است حکم ۵ سال زندان او در دادگاه تجدید نظر تأیید شده و باید برای گذراندن مدت حبس خود به زندان اوین منتقل شود.

آقای دادخواه در بهمن ماه ۱۳۹۰ به سازمان عفو بین الملل  گفته بود که سه ماه از صدور حکمش در دادگاه تجدید نظر گذشته اما نتیجه آن را هنوز به او ابلاغ نکرده اند.

آقای دادخواه پیشتر در تیرماه ۱۳۹۰ در دادگاه بدوی به ۹ سال زندان و ده سال ممنوعیت از وکالت و تدریس محکوم شده بود. او در توضیح علت محکومیتش گفته بود :«بر اساس این حکم من به ده سال ممنوعیت از وکالت دادگستری، ده سال ممنوعیت از تدریس دردانشگاه ها، هشت سال زندان به علت براندازی نرم (به خاطر عضویت و سخنگویی درکانون مدافعان حقوق بشر)، یک سال زندان به علت فعالیت تبلیغی علیه نظام (به خاطر اعتراض به تخریب میراث فرهنگی مانند آرامگاه کورش و عبور مترو از چهارباغ اصفهان، ساختن برج جهان نما در میدان نقش جهان و خانه مشروطه و غیره) و همچنین به شلاق و چند فقره جزای نقدی محکوم شده ام».

آقای دادخواه در آن زمان پس از صدور این احکام ابراز خرسندی کرده بود که برایش حکم اعدام صادر نشده است.

آقای دادخواه پس از حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ به مدت سه ماه زندانی بود و با وثیقه ۷۲۰ میلیون تومانی آزاد شد. او در این باره گفته بود: «از آنجا که دیه هر انسان ۶۰ میلیون تومان است، مثل این است که من ۱۲ نفر را کشته ام.»

محمدعلی دادخواه از بنیان گذاران کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگوی آن کانون بوده و وکالت بسیاری از فعالان دانشجویی و زندانیان سیاسی و عقیدتی را برعهده داشته است. برخی از پرونده هایی که او وکالتشان را برعهده داشته عبارتند از: پرونده فعالان دانشجویی مانند مجید توکلی و پیمان عارف، پرونده علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی، دو دانشجوی دانشگاه زنجان در ماجرای تحصن اعتراضی دانشجویان که پس از تعدی معاون سابق دانشجویی این دانشگاه به یک دختر دانشجو صورت گرفت؛ وکالت پرونده یوسف ندرخانی کشیش محکوم به اعدام به اتهام ارتداد و نوکیشان مسیحی دیگر، وکالت پرونده زهرا کاظمی، وکالت پرونده حسینیه دراویش گنابادی، وکالت پرونده ملی – مذهبی ها، وکالت عبدالفتاح سلطانی، ابراهیم یزدی، نرگس محمدی، حشمت الله طبرزدی، احمد صدر حاج سید جوادی و بسیاری دیگر.

در حال حاضر حدود نه وکیل دادگستری که اغلب آنها عضو کانون مدافعان حقوق بشر هستند در زندان به سر می برند. عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده، محمد سیف زاده، از اعضای این کانون و نیز جاوید هوتن کیان، وکیل سکینه آشتیانی محکوم به سنگسار، مصطفی دانشجو، وکیل دراویش گنابادی، و قاسم شعله سعدی از جمله آنانند. نرگس محمدی، دبیرکانون مدافعان حقوق بشر نیز هم اکنون در بند ۲۰۹ در بازداشت به سر می برد.

در پی اعلام محکومیت سنگین آقای دادخواه در دادگاه بدوی، سه تن از موکلان زندانی او در نامه ای از درون زندان ضمن اعتراض به این اقدام خواستار لغو این حکم و آزادی او شده بودند. پیمان عارف، محمد پور عبدالله و جواد علیخانی در این نامه نوشته بودند: «محمد علی دادخواه‌‌، همان وکیل مدافع انسان دوست و انسان گرایی است که بدون کوچکترین چشمداشت مالی به دفاع از دانشجویان و سایر فعالان مدنی در اقصی نقاط ایران، از اهواز تا تبریز و از مازندران تا کرمان پرداخته و در ارتقاء شاخص‌های حقوق بشر و خارج از آن، گاه‌های موثر و ارجمندی برداشته است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر