۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

با تصویب مجلس، نفت را هم میراث پدری اعوان و انصار کردند

نمایندگان مجلس ایران امروز قانونی را تصویب کردند که براساس آن، بخش خصوصی نیز می توانند در زمینه صادرات نفت وارد عمل شود. این قانون در چارچوب بررسی لایحه بودجه سال 1391 تصویب شد.
همزمان، رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی، آقای حسن خسروجردی نیز گفت که دولت مجوزی صادر کرده که بر اساس آن، بخش خصوصی می تواند صادرات بیست درصد از نفت ایران را انجام دهد. این نخستین بار است که به  بخش خصوصی در ایران اجازه داده می شود در امر صادرات نفت وارد شود.
به گفته آقای خسروجردی، این مجوز به منظور "دور زدن تحریم ها" صادر شده است. تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده در زمینه ممنوعیت خرید نفت ایران، از اول ماه میلادی ژوییه، دهم تیرماه اجرایی خواهد شد.
بسیاری از کشورها در ماه های گذشته خرید نفت از ایران را یا متوقف کرده اند و یا آنرا به میزان زیادی کاهش داده اند. اما وزیر نفت ایران مدعی است که این تحریم ها، بی اثر بوده است.
سرتیپ پاسدار رستم قاسمی امروز مدعی شد که حکومت ایران "هیچ دغدغه ای" برای فروش نفت خود و دریافت پول آن ندارد؛ این در حالی است که بر اساس گزارش های رسمی، در ماه های اخیر به شدت از تولید و صادارت نفت ایران کاسته شده و آژانس بین المللی انرژی نیز پیش بینی می کند که تا تابستان امسال، روزانه 500 تا 700 هزار بشکه دیگر از استخراج نفت در ایران کم شود. دریافت بهای نفت نیز برای حکومت ایران تقریباً غیرممکن شده و کارشناسان اقتصادی در ایران به حکومت هشدار داده اند که اگر نتواند در مذاکرات اتمی با گروه 1+5 در بغداد، موجبات کاهش یا تعلیق تحریم ها را فراهم کند، اقتصاد کشور از میان خواهد رفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر