۱۳۹۱ تیر ۲۷, سه‌شنبه

تعقیب کیفری کودک برای فشار به مادر زندانی

شیرین عبادی، با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، ممنوع الخروج کردن دختر ۱۳ ساله نسرین ستوده را محکوم کرد.
به نوشته سایت کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳  و بنیان گذار «انجمن حمایت از حقوق کودکان» در این نامه نوشته است، مقام های حکومتی ایران برای واداشتن نسرین ستوده به ترک مقاومت و همکاری با رژیم، ضمن ممنوع الخروج کردن شوهر و دختر سیزده ساله او و قرار دادن آنها تحت تعقیب کیفری، به او پیام داده اند که این اقدام ها را به منزله هشداری برای همکاری تلقی کند.
به نوشته این وکیل مدافع حقوق کودکان و زنان، دولت جمهوری اسلامی ایران با آن که به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته و به اجرای مفاد آن متعهد شده است، اما به طور مستمر تعهدات خود را زیرپا می گذارد. او برای مثال به اعدام کودکان زیر ۱۸ سال، و تصویب قوانین نامناسب مانند پایین بودن سن مسئولیت کیفری و سن ازدواج برای کودکان اشاره کرده و مهم ترین دلیل دستگیری خانم ستوده را اعتراض او به این قوانین اعلام کرده است.
نسرین ستوده  که ۲ سال است  برای گذراندن حکم شش سال زندان خود در زندان اوین به سر می برد، در مدت زندان خود برای تن دادن به خواست های مقام های امنیتی و اقرار دروغ علیه کانون مدافعان حقوق بشر و وکلای مدافع حقوق بشر در ایران تحت فشارهای گوناگون بازجویان امنیتی قرار دارد. او چندبار به انفرادی منتقل شده و نیز دوبار در اعتراض به این فشارها دست به اعتصاب غذا زده است. اما مهم ترین فشار ها علیه او محروم بودن از ارتباط با فرزندان و افراد خانواده است.  به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، بیش از دوماه است که خانم ستوده از ملاقات حضوری با دو فرزند ۵ و ۱۳ ساله خود ممنوع شده و در تمام مدت زندان خود تنها یک بار اجازه استفاده از تلفن داشته است. رضا خندان به سایت روز گفته است در آخرین ملاقات کابینی که با خانم ستوده داشته اند، دختر سیزده ساله او از مادرش خواسته است که وکالت او را در مورد پرونده ممنوع الخروجی اش برعهده بگیرد.
به نوشته بنیان گذار «کانون مدافعان حقوق بشر ایران» و مؤلف کتاب «حقوق کودک در ایران»، اکنون دادسرای تهران زیرنظر وزارت اطلاعات برای دختر ۱۳ ساله این وکیل زندانی پرونده کیفری تشکیل داده و او را ممنوع الخروج کرده است.

شیرین عبادی با این نامه نسخه ای از شناسنامه و حکم احضار مهراوه دختر نسرین ستوده را همراه کرده و از یونیسف خواسته است این نامه و ضمایم همراه آن را در پرونده جمهوری اسلامی ایران ضبط کند تا، از آنجا  که دولت جمهوری اسلامی متعهد است به صورت نوبتی گزارشی از وضع حقوق کودکان در ایران تهیه و به کمیته حقوق کودک ارائه دهد، در جلسات آینده در یونیسف در مورد آن پاسخگو باشد.
خانم عبادی در این نامه از رئیس یونیسف خواسته است از دفتر خود در ایران بخواهد با حساسیت بیشتری به وظایف خود در رسیدگی به وضعیت حقوق کودکان و حمایت از افراد زیر ۱۸ سال عمل کند
به نوشته سایت کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، شیرین عبادی رونوشت هایی از این نامه را برای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، ناوی پیلای کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر سازمان ملل در بازداشت های خودسرانه، گزارشگر سازمان ملل در وضعیت مدافعان حقوق بشر، و کانون بین المللی وکلا ارسال کرده است.
نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر  که ۲ سال است  برای گذراندن حکم شش سال زندان خود در زندان اوین به سر می برد، در مدت حبس خود برای تن دادن به خواست های مقام های امنیتی و اقرار دروغ علیه کانون مدافعان حقوق بشر و وکلای مدافع حقوق بشر در ایران تحت فشارهای گوناگون بازجویان امنیتی قرار دارد. او چندبار به انفرادی منتقل شده و نیز دوبار در اعتراض به این فشارها دست به اعتصاب غذا زده است. اما مهم ترین فشار ها علیه او محروم بودن از ارتباط با فرزندان و افراد خانواده است.
به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، بیش از دوماه است که خانم ستوده از ملاقات حضوری با دو فرزند ۵ و ۱۳ ساله خود ممنوع شده و در تمام مدت زندان خود تنها یک بار اجازه استفاده از تلفن داشته است. رضا خندان به سایت روز گفته است در آخرین ملاقات کابینی که با خانم ستوده داشته اند، مهراوه دختر سیزده ساله او از مادر زندانی اش خواسته است وکالت او را در مورد پرونده ممنوع الخروجی اش برعهده بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر