۱۳۹۱ اردیبهشت ۹, شنبه

حسین موسویان: "کریستین، فتوای آیت الله خامنه ای در مورد حرام بودن سلاح اتمی کتبی نیست، تنها شفاهی گفته شده است"

 آقای حسین موسویان، مذاکره کنندۀ ارشد اسبق جمهوری اسلامی ایران که اکنون چند سال است که در دانشگاه پرآوازه آمریکایی پرینستون مشغول تحصیل در رشته دکتری است ولی همچنان به لابی گری برای جمهوری اسلامی ایران مشغول است، شب گذشته یکی از میهمانان اصلی در برنامه جدید تلویزیونی خانم کریستین امان پور، خبرنگار مشهور ایرانی – انگلیسی این شبکه بود.
آقای حسین موسویان در این برنامه به این پرسش مهم پاسخ داد که اگر به راستی فتوایی مکتوب از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد حرام بودن سلاح اتمی وجود دارد، کجا هست و چه کسی آن را دیده است و چرا ایران خود آن را رسماً منتشر نمی کند؟
آقای حسین موسویان در پاسخ به این پرسش گفت: این فتوا به صورت مکتوب نیست بلکه بیانیه است. او افزود که این بیانیه در زمان خود از سوی سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل رسماً ثبت شده است.
جمهوری اسلامی با این استدلال که فتوایی از آیت الله خامنه ای در مورد حرام بودن سلاح اتمی وجود دارد، توانست زمینه مناسب را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای در استانبول در دو هفته پیش فراهم کند؛ مذاکراتی که قرار است که دور بعدی آن بیست و سوم ماه مه، سوم خرداد، در بغداد برگزار شود.
خانم کریستین امان پور از آقای حسین موسیان، هم وطن خود، نپرسید که چگونه فتوای مهمی تنها به صورت شفاهی وجود دارد؟ و اگر آیت الله خامنه ای به راستی به آن ایمان دارد، چرا آن را مکتوب نکرده است؟
آقای حسین موسویان در برنامه دیشب خانم امان پور در "سی. ان. ان" برنامه مورد نظر خود را برای رسیدن به سازشی میان ایران و جامعه جهانی که "برد- برد" باشد، تشریح کرد.
آقای موسویان که خانم امان پور را برای تحت تأثیر قرار دادن مرتباً با نام کوچکش، کریستین خطاب می کرد، این را نیز گفت که وقتی که عراق با سلاح شیمیایی ایران را هدف قرار داده بود، فرماندهان سپاه نزد آیت الله خمینی، بنیانگزار حکومت رفته و از او خواستند که اجازه مقابله به مثل را بدهد، اما آیت الله خمینی این اقدام را "حرام" دانست.
آقای موسویان از واژه "حرام" در این مصاحبه استفاده کرد.
وی که در زمان کشتارهای رهبران سیاسی مخالف حکومت، سفیر رژیم ایران در آلمان بود و سفارتخانه او نقش مهمی در رساندن تروریست ها به محل و فراری دادن آنها داشت، علیرغم این سابقه تروریستی خود، در دانشگاه پرینستون به تحصیل مشغول است.
از دو ماه پیش که حکومت ایران ظاهراً در تصمیمی راهبردی به سوی دور جدیدی از مذاکرات اتمی با گروه کشورهای 1+5 رفت، آقای موسویان با انتشار مقاله هایی در روزنامه های مهم آمریکایی برای قبولاندن نظرات ایران تلاش کرده است.
او خود مدت ها از سوی بنیادگرایان حکومت و از جمله احمدی نژاد در مظان اتهام خیانت به منافع هسته ای و فروش اسرار اتمی حکومت بود. اما به نظر می رسد که حکومت ایران اکنون از وجود مهره هایی نیز مانند آقای حسین موسویان برای هدف های خود در مذاکرات جاری هسته ای بهره گیری می کند.
در همین حال، سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، آقای محمود رضا سجادی، مورد توجه قرار گرفته است که روز گذشته در مسکو گفت طرح روسیه، موسوم به "گام به گام" در زمینه لغو قدم به قدم تحریم ها علیه ایران با شرط اجابت مرحله به مرحلۀ خواسته های جهانی از سوی ایران در ارتباط با برنامه هسته ای اش، طرحی خوب است و ایران آن را با دیده مثبت در دست بررسی قرار داده است.
آقای سجادی گفت این طرح روس ها که پیش بینی کرده است که ایران برای شفاف سازی در برنامه هسته ای خود جهت اعتماد سازی با غرب، پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را نیز بپذیرد، ممکن است که از سوی ایران مورد قبول قرار گیرد.
مقامات آمریکا بلافاصله در واکنش به این سخنان سفیر ایران در روسیه گفتند که این گونه اظهارات ملاک نیست بلکه آن چه که نماینده رسمی ایران در مذاکرات هسته ای بغداد به زودی متعهد شود، ملاک و معیار خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر