۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی دستگیرشدگان اخیر شد

روپرت کلویل- کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، در این زمینه گفت: این نشان‌دهنده افزایش فشار بر صداهای منتقد در کشور است.
این مقام عالی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، همچنین ادامه داد: ما از دولت ایران میخواهیم بی درنگ تمامی کسانی را که به صورت مسالمت آمیز در راستای حقوق اساسی خود تلاش کرده اند، آزاد کند.
بنا بر این گزارش، «او اچ سی اچ آر» بخصوص نسبت به بازداشت محمد علی دادخواه- یکی از وکلای نامی و فعال در زمینه حقوق بشر و از همکاران شیرین عبادی که با همراهی وی سازمان مدافعان حقوق بشر ایران را بنیان نهاده است ابراز نگرانی کرده.
آقای دادخواه، هم اکنون به اتهام پایه نهادن سازمانی برای براندازی نظام و تبلیغ علیه آن، برای تحمل ٩ سال حبس در زندان بسر میبرد.

در ادامه، این دفتر به پرونده خانم نسرین ستوده اشاره کرده و عنوان کرده است، وی یکی از نامزدهای جایزه حقوق بشری "مارتین انالس" است.
آقای کلویل، همچنین به موضوع بازداشت فائزه و مهدی هاشمی اشاره کرده و در ادامه با اشاره به بازداشت محمد علی جوانفکر- رییس خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" و همچنین مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، در این زمینه گفت: جریان بازداشت و زندانی کردن متخصصین امر رسانه و ارعاب رسانه‌ها عمیقاً باعث نگرانی است، بخصوص که انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٣ در این کشور نزدیک است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در ادامه سخنان خود به موضوع، ممنوعیت فعالیت خبرگزاری رویترز در ایران اشاره کرد و عنوان کرد: «در ماه مارس، خبرگزاری رویترز پس از پخش گزارشی از زنان ورزشکار رزمی ایران به عنوان زنانی که برای ترور آموزش می‌بینند از هرگونه فعالیت در ایران منع شد.
خبرگزاری رویترز، بعدها این گزارش را تصحیح کرد و سپس نسبت به این اشتباه عذرخواهی کرد.
رییس دفتر خبرگزاری رویترز در ایران- خانم پریسا حافظی، با اتهامات زیادی از جمله انتشار مطالب خلاف واقع، تبلیغ علیه نظام مواجه است، این در حالی است که وی نقشی در تهیه ویدئوی مورد نظر نداشته است.»

لازم به ذکر است، سیستم قضایی ایران روز یکشنبه اعلام کرد، خبرگزاری رویترز در این زمینه مجرم است و جزئیات این حکم اعلام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر