۱۳۹۱ دی ۱۴, پنجشنبه

وضعیت ناگوار کودکان چند ماهه بهایی در زندان سمنان

تاریخچه سرکوب و مشکلات جامعه بهایی در ایران با تاریخ تولد آن گره خورده است، اما پس از انقلاب اسلامی در ایران میزان سرکوب و فشارها بر این قشر از جامعه ایرانی فزونی فراوان یافت.
بسیاری از رهبران جامعه بهایی ایران در حال گذران حکم های زندان طولانی‌ مدت خود هستند، بسیاری از جوانان بهایی از ادامه تحصیل در دانشگاه ها محروم شده اند، عده ای کار خود را از دست داده اند، حتی کار به نابودی زمین های کشاورزی کشاورزان بهایی نیز کشیده شد، اما جامعه بهایی ایران به کشیده شدن دامنه خشونت ها و فشارها بر این جامعه به کودکان چند ماهه این جامعه ابراز نگرانی میکند.
امروز، اخباری در رسانه های ایرانی منتشر شد مبنی بر اعزام یک کودک ١٢ ماهه از زندان سمنان به بیمارستان؛ این کودک به همراه مادر بهایی خود در زندان بوده و به علت محیط آلوده زندان دچار عفونت حاد شده است.
خبرگزاری هرانا در این رابطه عنوان کرده است: رسام تبیانیان- نوزاد ۱۲ ماهه بهایی، که به همراه مادر خود زهره نیک آئین در زندان سمنان بسر می‌برد، در پی عفونت شدید گوش و بالا رفتن تب به بیمارستان امیرالمومنین منتقل و بستری شد.»
این سایت، همچنین در این باره عنوان کرده است: زهره نیک آئین (تبیانیان) به اتهام «تبلیغ علیه نظام، عضویت در ضیافت نوزده روزه، گروه علوم و فنون، طرح روحی و راه اندازی کلاس درس اخلاق برای کودکان بهایی» به ۲۳ ماه زندان محکوم شده است که در حال حاضر به همراه پسرش- رسام تبیانیان، که حدود ۱۲ ماه دارد مشغول گذراندن دوران محکومیت خود است و به علت عدم موافقت مقامات زندان از همراهی مادر خود در بیمارستان محروم است.
این در حالی است که با توجه به افزایش بازداشت های خانوادگی بهاییان، این جامعه، با جمعیتی از کودکان خردسالی روبرو است که باید همراه مادران خود، روزهای زندان را تحمل کنند.
***
خانم سیمین سهندژ- سخنگوی جامعه بهاییان ایران و نماینده این جامعه در سازمان ملل متحد، در گفتگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه، با جدید خواندن دستگیری‌های خانوادگی بهاییان در ایران عنوان میکند:
 
طی دو سال اخیر فشار بر جامعه بهایی ایران افزایش یافته است و ما اکنون با کودکانی مواجه هستیم که هم پدر و هم مادر آنها به جرم بهاییت در زندان هستند و چون دیگر اعضای خانواده توانایی نگهداری این کودکان را ندارند و یا این کودکان آنقدر کم سن وسال هستند که وابسته به حضور مادرند، این کودکان باید در زندان باشند و همراه با مادر خود شرایط زندان را تحمل کنند.

با وجود آنکه سخنگوی جامعه بهاییان ایران اعلام میکند آمار دقیقی از کودکانی که همراه با مادر خود مجبور به تحمل حبس هستند در دست نیست اما برخی از سایت های حقوق بشری ایران این آمار را تنها در زندان سمنان ٧ کودک عنوان میکنند.
چندی پیش نیز خبر از اعزام یک کودک دیگر که همراه مادر بهایی خود در زندان بسر میبرد به بیمارستان، منتشر شده بود؛ بارمان احسانی- نوزاد ۶ ماهه بهایی، که به همراه مادر خود در زندان سمنان بسر می‌برد، بر اثر عفونت شدید ریه در بخش اطفال بیمارستان فاطمیه سنگسر مدت‌ها بستری شد.
خانم سهندژ تأکید میکند: در یک ماه گذشته با افزایش موجی مواجه بوده ایم که مادران را همراه با کودکان کوچک به زندان می‌اندازند، ما آمار دقیقی در رابطه با تعداد این مادر و کودکان نداریم اما اینها تماماً شواهدی است بر افزایش فشار بر جامعه بهاییان ایران.
نکته قابل توجه آنکه، تعداد زندانیان بهایی در دوسال گذشته دو برابر شده اند؛ وضعیت کلی حقوق بشر در این دو سال بدتر شده است و بتبع وضعیت بهایی‌ها هم در ایران بدتر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر