۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

ابهام در سرنوشت سعید عابدینی، کشیش زندانی در ایران

خانواده سعید عابدینی، کشیشی که شهروند آمریکاست و سپتامبر گذشته برای دیدار بشتگانش به ایران سفر کرد، می گویند وی زندانی است و به مرگ تهدید شده.
عابدینی در نامه ای به همسرش نوشته که مقامات قضایی به او گفته بودند می تواند برای کریسمس به آمریکا بازگردد و پیش خانواده اش باشد اما بعد حرفشان را عوض کرده اند. او گفته است:‌«گاهی به من می گویند به خاطر ایمانم به عیسی مسیح به دار آویخته خواهم شد. یک روز مرا بازجویی می کنند و کتک می زنند، روز بعد به من شیرینی تعارف می کنند.»
عابدینی که ۳۲ سال دارد، در سال ۲۰۱۰ و به دنبال ازدواج با نغمه عابدین شهروند آمریکا شد. او در سال ۲۰۰۸ کشیش شده است. طی مدتی که در ایران بوده مدتی در حبس خانگی به سربرده و یک بار وقتی سوار اتوبوس بوده بازداشت شده و چندین بار به دلایلی که اعلام نشده، متهم شده است؛ اما به احتمال قوی علت انتساب این اتهامات به او، گرویدن به مسیحیت است.
جردن سکولو، مدیر «مرکز آمریکایی قانون و عدالت» که نهادی غیردولتی است، نسبت به سلامت جان سعید عابدینی ابراز نگرانی کرده است و افزوده که با خواندن نامه «کشیش سعید»، روشن می شود که ایران احترامی برای حقوق انسانی و آزادی مذهبی قا‌ئل نیست. وی گفته که قاضی پرونده عابدین، پیرعباسی است که به عنوان یکی از قاضیانی شناخته شده که متهمان را به راحتی به اعدام محکوم می کند.
آقای سکولو می گوید وزارت امور خارجه آمریکا تلاش زیادی برای نجات عابدین نکرده است. اتهام و شرایط عابدینی مشابه یوسف ندرخانی است که به اتهام گرویدن به مسیحیت سه سال زندانی بود و پس از آزادی، روز کریسمس بار دیگر بازداشت شد.
ندرخانی که ۳۵ ساله است، ابتدا با خطر مجازات مرگ روبه رو بود، اما پس از آنکه رسانه ها، توجه جهان را به سرنوشت وی و شرایط خطرناکی که در آن به سر می برد جلب کردند، از زندان آزاد شد.
وکیل آقای ندرخانی، محمد علی دادخواه است که به سبب فعالیت هایش برای آزادی متهمانی چون ندرخانی، در زندان اوین است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر