۱۳۹۱ دی ۲۵, دوشنبه

نمایندگان مجلس از "اوین" و "رجایی‌شهر" دیدار می‌کنند

حسین نقوی حسینی- از نمایندگان مجلس گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فردا (٢٥ دی) از زندان‌های اوین و رجایی‌شهر بازدید می‌کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شد: اعضای کمیسیون از تمامی بخش های زندان بازدید و گزارشی از آن تهیه می‌کنند، چنانچه مشکل یا مشکلاتی مشاهده شود مراتب را به سازمان زندان‌ها منتقل میکنند
وی همچنین عنوان کرد: در صورتی که فعالیت مثبت و قابل تقدیری نیز صورت گرفته شود از مسئولان ذیربط تقدیر بعمل می‌آید.

این مقام مسئول ادامه داد: بازدید از زندان ها و بررسی وضعیت آنها از برنامه‌های روتین و اولویت های کمیسیون امنیت ملی مجلس است و مطابق با وظایف و اختیارات کمیسیون، این بازدیدها انجام می‌شود.
اظهارات این مقام در حالی است که پیشتر و با زندانی شدن علی اکبر جوانفکر- مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد و رئیس خبرگزاری ایرنا، رییس دولت ایران گفت قصد بازدید از زندان های جمهوری اسلامی را دارد اما با مخالفت قوه قضاییه موفق به این کار نشد.
دفتر رئیس دولت جمهوری اسلامی چندی پیش طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه: «اطلاع دارید که بازدید اینجانب از زندان اوین برای روز دوشنبه ۱۷/۰۷/۹۱ برنامه ریزی و روز یکشنبه ۱۶/۰۷/۹۱ از طریق وزیر محترم دادگستری به آن قوه محترم اعلام گردید. پس از ساعتی ایشان اعلام کردند که مسئولین قوه قضائیه می خواهند که این بازدید به روزهای آینده موکول گردد. مقتضی است دستور فرمایید در اسرع وقت هماهنگی لازم جهت این بازدید معمول گردد».
این نامه محمود احمدی نژاد با واکنش منفی دادستان کل کشور و رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
اژه ای- دادستان کل ایران، در واکنش به این درخواست احمدی نژاد در نشست خود با خبرنگاران عنوان کرد: «در شرایط خاصی که امروز کشور با آن روبرو است و اولویت کشور مسائل اقتصادی است و باید معیشت مردم دغدغه همه مسئولان باشد، باید حواسمان را جمع کنیم و همه هم و غم خود را برای رفع مشکلات اقتصادی مردم بگذاریم». وی همچنین ادامه داده بود:«در حال حاضر یکی از منتسبین به آقای احمدی‌نژاد در زندان و در حال تحمل کیفر است. در این شرایط که ۷ سال از ریاست جموری گذشته و تقاضایی مبنی بر بازدید از زندان نشده است و اینکه در پایان دوره بخواهند از زندان اوین بازدید کنند، ممکن است شائبه سیاسی به همراه داشته باشد».
این تحولات در ادامه به تیرگی شدید روابط بین محمود احمدی نژاد و صادق لاریجانی- رئیس قوه قضاییه، گرایید و منجر به تبادل نامه‌هایی بسیار تند شد.
این نامه نگاری ها مورد نکوهش شدید آیت الله خامنه ای- رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز قرار گرفت.
شاید آخرین دیدار نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی از زندان که به شدت در سپهر سیاسی ایران مورد توجه قرار گرفت، دیدار برخی از نمایندگان مجلس هشتم از بندهای امنیتی زندان اوین بود.
این بازدید ها در مرداد ماه سال 1388 و اوج تنش‌های پس از انتخابات و بازداشت گسترده فعالان سیاسی و اجتماعی ایران صورت گرفت.

کاظم جلالی- سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی، در رابطه با آن دیدارها مدعی شده بود که حدود 250 زندانی در بند 2-الف و 350 اوین حضور دارند که 200 تن آنها حضور مسلح در خیابان داشته اند و 50 تن دیگر نیز فعالان سیاسی و روزنامه نگاران هستند که وی از آنها به عنوان «اعضای گروهک ها» یاد کرد.
به گفته وی، نمایندگان مجلس تقاضای دیدار با 50 فعال سیاسی زندانی در این دو بند امنیتی زندان اوین را داده بودند که نهایتاً موفق به این کار نشدند.
به ادعای کاظم جلالی، کمیته ویژه مجلس هشتم چند روز بعد موفق شده بود تنها با هدایت آقایی، قوچانی، چوبینه و جواد امام دیدار کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر