۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

محمدصدیق کبودوند، فعال کرد زندانی دوباره اعتصاب غذا کرد

محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر در ایران از شنبه هفته گذشته، ششم خرداد، دوباره در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.
 آقای کبودوند در نامه‌ای اعلام کرده است که تا وقتی برای ملاقات با فرزند بیمارش به او مرخصی داده نشود، به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.
پریناز حسنی، همسر محمدصدیق کبودوند، امروز شنبه، ۱۳ خرداد (دوم ژوئن)، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که روز دوشنبه گذشته (هشتم خرداد ماه) در ملاقات با همسرش در زندان، متوجه شده است که آقای کبودوند از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زده است.
او با اشاره به اعتصاب غذای پنج‌روزه آقای کبودوند در حدود دو هفته پیش که با درخواست مشابهی انجام شد، گفت: "بعد از اعتصاب غذای پیشین، مقامات قضایی وعده دادند که در صورت شکستن اعتصاب، درخواست مرخصی او را بررسی خواهند کرد، ولی به این وعده عمل نشد."
محمدصدیق کبودوند، فعال کرد و دبیر سازمان حقوق بشر کردستان، از سال ۱۳۸۶ بدون مرخصی در بازداشت بوده است و به گفته همسرش فقط در چند نوبت توانسته است ملاقات‌هایی چندساعته با فرزند بیمارش داشته باشد.
او در بهمن ماه سال گذشته به دنبال یک دوره اعتصاب غذا و به شرط شکستن اعتصاب، بعد از نزدیک به ۴ سال حبس، به دیدار فرزند بیمارش برده شد.
گفته شده است که پژمان، پسر آقای کبودوند، در ماه‌های گذشته به شدت بیمار بوده است.
محمدصدیق کبودوند بعد از یک سال بازداشت، در دادگاه انقلاب تهران به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره "سازمان حقوق بشر کردستان" و فعالیت در آن به ده سال و به جرم تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم ده سال حبس آقای کبودوند را تایید کرد.
او دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند.
آقای کبودوند در نامه‌ای که در وبسایت کلمه، از سایت‌های وابسته به مخالفان حکومت ایران منتشر شده است، اعتصاب غذای خود را نامحدود خوانده و نوشته است: "شخص دادستان تهران مسئول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارم است."
در این نامه آمده است: "دهمین درخواست مرخصی اضطراری اینجانب، محمدصدیق کبودوند، برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزند عزیز و جگرگوشه‌ام که مبتلا به بیماری خونی صعب‌العلاج و احتمالا درمان‌ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، مجددا با بی‌توجهی و مخالفت دادستان و مسئولان دستگاه امنیتی روبه‌رو شده است."
او نوشته است: "هیچگونه اطلاعاتی از آخرین وضعیت فرزند خود ندارم و از کسب هر گونه اطلاعی محروم شده‌ام."
همسر او همچنین گفته است که خود آقای کبودوند هم شرایط جسمی مناسبی ندارد و لازم است برای درمان به بیمارستان منتقل شود، ولی هنوز اقدامی در این باره نشده است.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه امسال، از ایران خواسته بود تا هرچه زودتر آقای کبودوند و حدود ۹۰ روزنامه‌نگار زندانی دیگر را آزاد کند.
آقای کبودوند از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه "پیام مردم" را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان‌های کردنشین ایران منتشر می‌کرد و در فروردین سال ۱۳۸۴ "سازمان حقوق بشر کردستان" را تشکیل داد.
او در سال‌های گذشته برنده چند جایزه بین‌المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه‌نگاری شده است.
آقای کبودوند در مراسم سال ۲۰۰۹ "جوایز مطبوعات بریتانیا" به عنوان "روزنامه‌نگار بین‌المللی سال" برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه "هلمن–همت" سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر