۱۳۹۱ بهمن ۱۹, پنجشنبه

چهار گزارشگر ارشد سازمان ملل خواهان آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شدند

چهار گزارشگر ویژه ، که بعنوان کارشناس مستقل از سوی سازمان ملل متحد ماموریت دارند تا موارد نقض حقوق بشر را رصد کنند، امروز با انتشار بیانیه مشترکی از جمهوری اسلامی خواستند که موج دستگیری روزنامه نگاران را در کشور متوقف سازد و افراد دستگیر شده را که اینک در اسارت بسر می برند بسرعت آزاد سازد.
اعلامیه کارشناسان سازمان ملل نوشته است: " موج اخیر دستگیری وسیع روزنامه نگاران ایرانی که تنها بدلیل انجام وظایف حرفه ای شان بازداشت شده اند، بمعنای زیر پا نهادن آشکار  تعهدات ایران در عرصه حقوق بین الملل و حقوق بشر است ."

کارشناسان ارشد سازمان ملل توضیح داده اند که هفته گذشته نیروهای امنیتی به دفتر پنج نشریه – که بیشتر آنها مستقل بشمار می آیند- حمله کرده و چندین روزنامه نگار را به اسارت برده اند. بیانیه این کارشناسان سازمان ملل تاکید می کند که پیش از این موج جدید دستگیری ها لااقل چهل روزنامه نگار در زندان های رژیم اسیر بوده اند.
کارشناسان سازمان ملل اظهار نگرانی کرده اند که این فشار ها و دستگیری ها می تواند در آستانه انتخابات خرداد آینده  (ژوئن سال 2013) پدیده خودسانسوری در مطبوعات را تشدید کند.

امضاء کنندگان این بیانیه عبارتند از گزارشگر ویژه آزادی بیان و عقیده، گزارشگر ویژه بازداشت های خودسرانه، گزارشگر ویژه دفاع از حقوق بشر و سرانجام گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران.
انتشار این گزارش درست زمانی انجام می گیرد که خبرگزاری های ایران از انتشار گزارش جدیدی از سوی وزارت اطلاعات مبنی بر کشف شبکه های جدید و صدور قرار بازداشت برای گروه دیگری از روزنامه نگاران خبر دادند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر