۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

شیرین عبادی و شش سازمان حقوق بشر: حبس خودسرانه خانگی موسوی، کروبی و رهنورد هیچ توجیه قانونی ندارد

سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، کمپین بین الملل حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و گزارشگران بدون مرز در بیانیه مشترک امروز خود خواستار آزادی فوری این سه نفر از حبس خودسرانه خانگی و نیز پایان دادن به آزار یا بازداشت بی دلیل دو دختر موسوی و رهنورد و پسر مهدی کروبی شدند.
شیرین عبادی در این بیانیه می گوید: «مسئولان حکومت ایران دو سال است که این چهره های مخالف را بدون هر گونه توجیه حقوقی یا امکان دادخواهی قانونی، از اساسی ترین حقوق خود محروم کرده‌اند. آنها و خانواده هایشان نباید حتا یک روز دیگر در این شرایط کاملا توجیه ناپذیر و توهین آمیز به سر ببرند.»
از شیرین عبادی پرسیدم این حبس خانگی چه توجیه قانونی دارد ؟
او باگفتن این که این حبس هیچ توجیه قانونی ندارد، می افزاید : این حبس حکایت از استبداد از رژیم ایران می کند و می رساند که استقلال قوه قضائیه از دست رفته است.
شایسته یادآوری است که در تاریخ 25 بهمن 1389، ماموران امنیتی و اطلاعاتی دو نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و همسران‌شان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی را حبس خانگی کردند. زهرا و نرگس موسوی، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، و محمد حسین کدوبی پسر مهدی کروبی روز دوشنبه 23 بهمن 1391 یعنی دو روز پیش از دومین سالگشت حبس خودسرانه خانگی میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی دستگیر و در همان روز آزاد شدند.
شیرین عبادی و شش سازمان دفاع از حقوق بشر همچنین خواستار آزادی مدافعان حقوق بشر وسایر زندانیان عقیدتی شده اند. این در حالی است که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 1392 ، صدها چهره مخالف و منتقد حکومت و نیز روزنامه نگاران، دانشجویان، وکلای دادگستری و دیگر مدافعان حقوق بشر در زندان هستند و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران از روز 8 بهمن 1391 موج تازه ای از دستگیری روزنامه‌نگاران متهم به داشتن «ارتباط» با رسانه های خارجی را به راه انداخته‌اند..

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر