۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

جواد لاریجانی: در ایران اعدام مخفیانه نداریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تأکید بر قانونی بودن مجازات اعدام در ایران می‌گوید، جمهوری اسلامی «حتی یک نفر» را هم پنهانی اعدام نکرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد لاریجانی، روز سه‌شنبه، هفتم آذرماه، در نشستی خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی، گفت: «بعضا ادعاهایی مطرح می‌شود مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی افرادی را به طور پنهانی اعدام می‌کند، در صورتی که حتی یک نفر هم وجود ندارد که ما پنهانی اعدام کنیم. ما مجازات‌های اعدام را اعلام می‌کنیم چرا که قانونی هستند.»
مجامع حقوق بشری تاکنون بارها ایران را متهم به اجرای اعدام‌های مخفیانه کرده است، امری که ایران آن را رد می‌کند.
آقای لاریجانی در ادامه با تأکید بر این‌که «حدود ۸۰ درصد» از اعدام‌های صورت گرفته در ایران مربوط به پرونده‌های مواد مخدر است، افزود: «ما اعدام داریم و به خصوص در مواد مخدر اشد مجازات را داریم، ولی هیچ‌کس در جمهوری اسلامی ایران بدون نظر قاضی دستگیر، بازجویی و محکوم نمی‌شود و بدون محکومیت قطعی هم مجازات نمی‌شود.»
این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که در همین روز، کمیته سوم مجموع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرد. محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در اعتراض به این قطعنامه گفته است که در این قطعنامه «بیش از ۱۵۰ ادعای بی‌پایه علیه ایران وجود دارد».
آقای خزاعی که در جلسه این کمیته حضور داشت از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران  انتقاد کرد و گفت که وی نکات و بازخوردهای ایران را در گزارش اخیر خود لحاظ نکرد است. احمد شهید همواره بر «نقض حقوق بشر در ایران» تأکید کرده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری خود گزارش احمد شهید را «فاقد وجاهت قانونی» دانست و آقای شهید را «هنرپیشه‌ای رسانه‌ای» دانست که به گفته وی «در دام گروه‌های تروریستی افتاده است».
محمدجواد لاریجانی با متهم کردن احمد شهید به «سندسازی علیه ایران»، تأکید کرد که این گزارشگر ویژه «بالغ بر دو هزار ادعا» علیه ایران جمع‌آوری کرده است و افزود گزارش احمد شهید «لیاقت نادیده گرفته شدن را هم ندارد».
تأکید جواد لاریجانی بر «ممنوعیت» شکنجه در ایران
محمدجواد لاریجانی در ادامه با اظهار این‌که هم در قانونی اساسی ایران و هم در شریعت شکنجه منع شده است، گفت: «اگر معلوم شود شخصی این کار را انجام داده، شدیدترین برخورد در حد اعدام برایش پیش‌بینی شده است.»
به گزارش خبرگزاری کاری ایران، ایلنا، وی با اشاره به مرگ ستار بهشتی گفت پرونده وی با جزئیات بررسی می‌شود.
ستار بهشتی، وبلاگ نویسی بود که پس از بازداشت، در زندان درگذشت و گفته می‌شود مرگ او بر اثر شکنجه بوده است.
به گزارش ایسنا، آقای لاریجانی روز سه‌شنبه گفت: «شکنجه در کشور ما ممنوع، خلاف شرع و قانون و اخلاق است و هر موردی که در کشور ما از شکنجه گزارش داده شود، بدون اغماض، قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌کند.»
لاریجانی: حال نسرین ستوده کاملا خوب است
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه در خصوص آخرین وضعیت نسرین ستوده، وکیل زندانی، گفت: «گزارشی که ما گرفتیم این است که او با خانواده‌اش اخیرا ملاقات خوبی داشته و وضع مزاجی‌اش هم کاملا خوب است.»
این در حالی است که «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر» و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» دوم آذرماه در فراخوانی آورده‌اند که اعمال فشار بر نسرین ستوده همچنان ادامه دارد و افزودند که خانم ستوده بسیار لاغر شده و وزنش به ۴۳ کیلو کاهش یافته است.
در این فراخون آمده است که خانم ستوده که مدت چند هفته از دیدار با اعضای خانواده‌اش محروم بوده، به استثنای به گفته این فدراسیون دیداری که ۲۲ آبان‌ماه با فرزندانش داشته، در نهایت ۳۰ آبان‌ماه اجازه پیدا کرده است تا با حضور مأموران امنیتی با همسر و فرزندان خود دیدار کند.
خانم ستوده از ۲۶ مهرماه در اعتراض به آن‌چه محدودیت علیه خود و خانواده‌اش نامیده در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
علیرغم این گزارش‌ها محمدجواد لاریجانی ۷ آذرماه گفت: «ما نسبت به هر زندانی که صدمه‌ای به او وارد شود، چه با اعتصاب غذا و چه بحث‌های دیگر، کاملا حساس هستیم.»
نسرین ستوده، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از اشتغال محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر