۱۳۹۱ آبان ۲۴, چهارشنبه

سه بازجوی ستاربهشتی دستگیر و پرونده قضات دادگاه کهریزک با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد

البته شمار خبرهای در پیوند با مرگ ستار بهشتی بسیار بالا بود و حکایت از مشکل سازی این پرونده در شرایط کنونی سیاسی اجتماعی و در نتیجه ضد ونقیض گوئی مقامات دولتی داشت.
بدین معنا که در حالی که محمدحسن آصفری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: " تاکنون هیچ اثر ضربه یا خوراندن چیزی که سبب فوت ستار بهشتی وبلاگ نویس شده باشد، وجود ندارد، پزشکی قانونی،‌ ایست قلبی را دلیل مرگ اعلام کرده است" .

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کشور، عصر دوشنبه در سی و نهمین نشست قوه قضائیه، در خصوص نظر پزشک قانونی، در مورد پرونده ستار بهشتی، گفت: "پزشکی قانونی نظریه ی مفصلی داده است که در آن اعلام شده است 5 جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران هایش دارای علامت کبودی است و آثار خاص دیگری و شکستگی ندارد. ضمن اینکه در کالبد شکافی مشخص شد که در سر و صورت او هیچ گونه خون مردگی مشاهده نشده است."
او می افزاید : پزشکی قانونی برای اعلام نظر قطعی و علت تامه مرگ و آزمایش های سم شناسی کبد و برخی از اعضای این فرد حداکثر 45 روز وقت نیاز دارد.

به گزارش جرس، نمایندگان ادوار مجلس در بیانیه اعتراضی خود ضمن ابراز تاسف و "سوگ" نسبت به این "جنایت" حکومتی، خاطرنشان کرده اند: "این جنایت در ردیف موارد بیشمار جنایات انجام شده و بی پاسخ مانده کارگزاران امنیتی و سرکوب حکومتی شده است که بتدریج بازی با جان قربانیان بی دفاع را بدل به سیاستی عادی و جاری برای ایجاد رعب و وحشت بین شهروندان نموده است."
مدیر مسئول روزنامه خورشید (متعلق به سازمان تامین اجتماعی که سعید مرتضوی مدیر آن است) با اشاره به مرگ این وبلاگ نویس اظهار داشت: مرگ یک وبلاگ نویس واقعا دردآور است و به عنوان یک نویسنده از این مسئله بسیار خجالت زده شدم."

وی افزود: شرمساری و افسوس من زمانی مضاعف می شود که در روزنامه ها و سایت های کشور، مرگ یک شهروند ایرانی مورد بایکوت و سانسور قرار می گیرد در حالی که مهدی هاشمی تیتر یک این رسانه هاست
وی با گفتن اینکه امروز ثابت شده است که تشخیص رئیس جمهور برای بازدید از اوین صحیح بوده است، افزود: اگر رئیس جمهور همان موقع به اوین می رفت، امروز شاهد مرگ دردناک این شهروند ایرانی نبودیم..
مدیر مسئول خورشید با انتقاد شدید نگاه احمد توکلی به مرگ ستار بهشتی گفت: متاسفانه آقای توکلی در مجلس به گونه ای سخن گفت که انگار شاخ و شانه کشیدن کشورهای خارجی و رسانه های ضد انقلاب از مرگ یک شهروند ایرانی برایش مهمتر است در حالی که برای ما اصل، حفظ جان شهروندان ایرانی است. حرف اصلی آقای توکلی این نبود که چرا یک ایرانی در بازداشتگاه کشته شده بلکه می گفت قوه قضائیه و وزارت خارجه هرچه سریعتر جواب خارجی ها را بدهند."

از سوی دیگر بازهم حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفت: بخش دوم پرونده دادگاه کهریزک که مربوط به قضات است با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.
او افزود: "در این پرونده افرادی تحت تعقیب قرار گرفته و به زندان، انفصال از خدمت و قصاص محکوم شدند که با رضایت اولیای دم حکم قصاص اجرا نشد اما حکم زندان، شلاق و انفصال از خدمت اجرا شد. بخشی از پرونده که مربوط به قضات بود مشکل حقوقی داشت که این مشکل حل و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.".
به گفته وی:‌ هنوز زمان دادگاه از سوی قاضی اعلام نشده است.

از محمد مصطفائی، وکیل دادگستری و کسی که در گذشته از کسانی دفاع کرده که محکوم به اعدام شده بودند، پرسیدم با در نظر گرفتن هم زمانی این برخوردها، آنهم با کسانی که تصور می رفت از تنبیه و پاسخ گوئی معاف باشند، آیا می توان تصور کرد که این برخورد علامت یک چرخش خاصی باشد ؟
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر