۱۳۹۱ مرداد ۲۱, شنبه

ایران از آمریکا خواست به شهرزاد میرقلی‌خان غرامت بپردازد

سفیر ایران در عمان گفته است که این کشور به دلیل آنچه "برخوردهای نامناسب و ضدحقوق بشری" مقامات قضایی آمریکا با شهرزاد میرقلی‌خان، شهروند ایرانی آزادشده از یک زندان در آمریکا، خوانده شده، به مراجع حقوقی و قضایی بین‌المللی شکایت کرده و خواهان پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده است.
شهرزاد میرقلی‌خان که به اتهام دست داشتن در صدور غیرقانونی تجهیزات نظامی به ایران نزدیک به پنج سال در آمریکا زندانی بود، هفته گذشته آزاد شد و به عمان رفت.
به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) حسین نوش‌آبادی، سفیر ایران در عمان گفته است که خانم میرقلی‌خان "بنا بر اتهامات واهی و بی‌اساس" زندانی شده و در "بدترین شرایط تحت بازجویی و شکنجه‌های روحی" بوده است.
خانم میرقلی‌خان در سال ۲۰۰۷ میلادی بازداشت شده بود. مقامات آمریکایی گفته‌اند که بازداشت او نتیجه تحقیقات مشترک اداره گمرک و وزارت دفاع این کشور بوده است.
او در سال ۲۰۰۸ میلادی به اتهام تلاش برای خرید و ارسال سه هزار دوربین دید در شب به ایران که مغایر با تحریم‌های مصوب آمریکا بود، مجرم شناخته شد.
گزارش شده است که آزادی شهرزاد میرقلی‌خان ظاهرا با وساطت دولت عمان انجام شده است. عمان پیش از این در ماجرای بازداشت سه شهروند آمریکا در ایران هم به عنوان میانجی وارد عمل شده بود که در نهایت، آزادی این سه نفر را به دنبال داشت.
با این حال، یک مقام آمریکایی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که خانم میرقلی‌خان پس از گذراندن دوره محکومیتش از زندان آزاد شده است.
سفیر ایران در عمان نیز گفته است: "دولت آمریکا در خصوص آزادی خانم میرقلی‌خان هیچ منتی بر جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان نمی‌تواند داشته باشد، زیرا وی مدت محکومیت غیرقانونی خود را تا روز آخر در زندان گذراند و با اتمام دوران محکومیت، از زندان و کشور آمریکا خارج شد."
آقای نوش‌آبادی گفت که چون مقامات عمان پیگیر انتقال این شهروند ایران از آمریکا بودند، در حال حاضر خانم میرقلی‌خان در عمان به سر می‌برد، ولی در چند روز آینده راهی ایران خواهد شد.
این دیپلمات ایرانی همچنین اظهار امیدواری کرد که دو نفر دیگر از شهروندان ایران که اسامی آنها را آقایان عطاردی و تاجیک اعلام کرد، آزاد شوند.
او گفت که این دو نفر در آمریکا و بریتانیا زندانی هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر