۱۳۹۲ تیر ۱, شنبه

ادامه فشار بر فعالان سیاسی در بند

سعید مدنی، زندانی سیاسی و فعال ملی- مذهبی
این زندانی سیاسی، که در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۰ به اتفاق همسرش در خیابان بازداشت شد، بنا به گزارش هرانا،- ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مشغول سپری کردن محکومیت 3 ساله خود در پیوند با بازداشت گروهی ملی- مذهبی‌ها در اسفند سال 379 ، در بند 350 زندان اوین است.
سعید مدنی که دکترای علوم اجتماعی دارد و عضو گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران و صاحب تحقیقات متعدد و ارزشمند در حوزهٔ آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد، فقر، و روسپی‌گری است، با تهدید دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، پس از انتخابات 1388 از کار برکنار شد. وی به اتهام اجتماع و تبانی به 6 سال زندان در تبعید و 10 سال تبعید به شهر بندرعباس محکوم شده است.
از سوی دیگرکميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی خبر می دهد که در حاليکه مأموران زندان رجايی شهر به دستور رياست زندان با توسل به خشونت، قصد انتقال "شاهرخ زمانی" به دادگاه را داشتند، اين زندانی سياسی با خودداری از پوشيدن لباس زندان از اعزام به دادگاه خودداری کرد. این در حالی است که که بر اساس ماده ۹۰ آئين‎نامه اجرايی سازمان  زندان‌ها و اقدامات تأمينی و تربيتی کشور، پوشيدن لباس ويژۀ محکوم حتی در محيط زندان هم اجباری نیست، اما به گفته کمیته یاد شده، مدت هاست که شخصی به نام "مردانی"- رئیس اين زندان، بر اساس دومین بخش این ماده که می گوید «مگر به‌ تشخيص سازمان زندان‌ها»، از لباس فرم زندان و پابند به عنوان اهرمی برای فشار روانی به زندانيان سياسی در هنگام اعزام به مراکز درمانی و قضايی بيرون از زندان بهره می برد.
بر اساس این گزارش، شاهرخ زمانی فعال کارگری زندانی که هم اکنون در حال سپری کردن محکوميت بسيار سنگين يازده ساله خود در تبعيدگاه رجايی شهر کرج است، طی هفته جاری سه مرتبه به طور پياپی برای رسيدگی به اتهام واهی "توهين به رهبری"، به دادگاه احضار شد که هر سه نوبت به دليل اجبار مسئولان زندان برای پوشيدن لباس فرم زندان از حضور در دادگاه خودداری کرده است. در همين راستا رئیس اين زندان صراحتاً گفته: «ما سليقه ای برخورد می کنيم و هر کسی را دوست داشت باشيم لباس می پوشانيم و هر کسی را نخواهيم نه و تو بايد لباس بپوشی». در پی اين مسأله و خودداری دوباره اين زندانی سياسی از پوشيدن لباس فرم زندان، تعدادی از مأموران زندان به سمت اين کارگر زندانی يورش برده و قصد ضرب و شتم وی را داشتند که با دستور مقامات بالاتر، مسئله پایان می يابد.
باز هم خبر رسید که جکم اعدام سه زندانی زندان مرکزی بندر عباس که به اتهام حمل ونگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند تأئید شده است.
از حسین باقر زاده- فعال حقوق بشر و تحلیل گر مسائل مربوط به این حقوق پرسیدم با در نظر گرفتن این خبرها، آیا می‌توان گفت سرکوب زندان عقدیتی و زندانیان دیگر در این روزهای پایان کار دولت احمدی نژاد روندی تندتر به خود گرفته است؟

او می گوید: متأسفانه سرکوب ها، بازداشت ها، دستگیری‌ها و اعدام ها در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که موج تازه ای از سرکوب به وجود آمده، در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

حسین باقر زاده می افزاید: در آستانه انتخابات تصور می رفت که حکومت قدری در این برخوردها تعدیل کند و یا به نحوی آزادی بیان را محدود ننماید، اما برخلاف موارد پیشین، ما شاهد افزایش فشارها بر روزنامه‌ها، خبرنگاران و نهادهای مطبوعاتی بودیم و هم دستگیری‌ها و زندان‌ها افزایش یافت و حکم های شدید نظیر حکم سعید مدنی، برای او و سایر فعالین مدنی صادر گردید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر