۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

محکومیت ایران به نقض مکرر حقوق بشر در سازمان ملل و واکنش ایران

قطعنامه محکومیت ایران در سازمان مللل متحد، دیروز با 86 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 65 رأی ممتنع با تصویب رسید.
نقض مکرر حقوق بشر در ایران، وجود شکنجه، افزایش اعدام ها، نقض آزادی بیان و محدودیت های گسترده جمهوری اسلامی علیه اقلیت های مذهبی، خصوصاً بهائیان از جمله مواردی است که در این قطعنامه آمده و مجمع عموی سازمان ملل خواستار توقف آنها در ایران شده است.
این قطعنامه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران و همکاری این کشور با کمیساریای عالی حقوق بشرو گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد شده است.
طرح این قطعنامه به وسیله کشور کانادا به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد گردیده است. از جمله کشورهایی که به این قطعنامه رأی مخالف دادند، می توان از کشور های هند، لبنان، سودان و کره شمالی نام برد.
در واکنش به تصویب این قطعنامه محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد از تصویب این قطعنامه انتقاد کرد و گفت که این قطعنامه اشاره ای به سیاست های حقوق بشر در ایران و دستاوردهای قابل توجه ایران در این حوزه نمی کند.
وی گفت که هدف از این قطعنامه ارتقا و محافظت از حقوق بشر درایران نیست و بدین لحاظ، این قطعنامه نمی تواند مرجع قابل قبولی برای وضعیت واقعی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران باشد.

محمد خزاعی به بانیان این قطعنامه به ویژه کانادا، آمریکا و همتاهای اروپایی آنها در تداوم سیاست های افترا و تحریف حقایق علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که ایران در برابر فشار، ارعاب، بدگویی و ریا کاری تسلیم نخواهد شد. نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد همچنین گفت که ارتقا و محافظت از حقوق بشر از طریق تعاملات جدی پیش میرود و سیاسی کردن مسئله حقوق بشر، می تواند به مفهوم آن لطمه بزند.
مجمع عمومی سازمان ملل در اجلاس دیروز خود با صدور قطعنامه ای نقض جدی و مکرر حقوق بشر در سوریه و کره شمالی را محکوم کرد.
در اجلاس دیروز سازمان ملل متحد همچنین موضوع توقف مجازات اعدام در جهان به رأی اعضا گذاشته شد که در نتیجه 111 کشور جهان به توقف مجارات اعدام رأی مثبت دادند. یاد آور می شویم که قطعنامه های سازمان ملل متحد دراین خصوص ضمانت اجرایی نداشته و صرفاً از نظر تأثیر بر افکار عمومی جهان حائز اهمیت است.
عبدالکریم لاهیجی میگوید که پیش ازاین، علیرغم تلاش ایران در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، طرح محکومیت جمهوری اسلامی به تصویب رسید. اما موضوع بسیار جالب توجه آنست که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه محکومیت جمهوری اسلام در باره نقض حقوق بشر با تعداد کشورهای بیشتری به تصویب رسید و از تعداد کشورهای مخالف با محکومیت جمهوری اسلامی به نحو چشم گیری کاسته شده است. عبدالکریم لاهیجی اعتقاد دارد ایران بیش از پیش در جامعه بین المللی منزوی شده است...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر