۱۳۹۱ اسفند ۱۷, پنجشنبه

ادامه فشار بر جامعه مطبوعاتی ایران: بازداشت دو روزنامه نگار و توقیف سه نشریه

عصر روز گذشته مدیرمسوول و دبیر سیاسی روزنامه مغرب با حکم دادستانی تهران بازداشت شدند.
میرموسی کاظمی سردبیر روزنامه مغرب با اعلام این خبر گفت: عصر روز چهارشنبه از طرف دادستانی در دفتر این روزنامه حضور پیدا کردند و «محمدمهدی امامی ناصری» و «علیرضا آقایی‌راد» را بازداشت کردند.
سایت های خبری پیرامون علت بازداشت این دو فعلا مطبوعاتی عنوان کرده اند:علت نوشتن مطلبی با تیتر «ادب مرد به ز دولت اوست» بوده است.
لازم به ذکر است این جمله یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتایج انتخابات سال 88 در ایران بود.
از دیگر سو روز گذشته با اعمال فشارهایی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران سه نشریه مهرنامه، آسمان و تجربه، از انتشار بازماندند.
در حالی که اخبار اولیه خبرگزاری های نیمه رسمی جمهوری اسلامی خبر از «توقیف» رسمی این نشریات داشت، اما این اخبار از روز خبرگزاری های حذف شد و سپس اعلام شد که دادستانی تهران به مسوولان این نشریات «توصیه» کرده تا انتشار این نشریات متوقف کنند.
روز چهارشنبه خبرگزاری ایسنا نیز در مورد منع انتشار این سه نشریه از علی مطهری، عضو هیات نظارت بر مطبوعات، سئوال کرد که وی از این اقدام ابراز بی‌اطلاعی کرد اما گفت که «احتمالا این توقیف مستقیما از سوی دادستانی صورت گرفته است.»
از دیگر سو محمد قوچانی سردبیر نشریه مهرنامه با تکذیب خبر «توقیف» نشریات آسمان، مهرنامه و تجربه، در عین حال گفته است تصمیم‌گیری درباره توقف و یا ادامه انتشار این نشریات «بر عهده مدیران مسئول آنها است». محمد قوچانی به خبرگزاری نیمه رسمی مهرگفته است: «تا این لحظه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و یا دادستانی هیچ نامه ای دال بر توقیف نشریات به دفتر این مجلات نرسیده است.»
لازم به ذکر است طی چند هفته پیش نیزحدود 20روزنامه نگار به اتهام همکاری با رسانه های فارسی زبان خارج از کشوراز جمله رادیو بین المللی فرانسه بازداشت شدند که از میان آنها جواد روح و احسان مازندرانی همچنان در زندان به سر میبرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر